"Albummets 12 skæringer spænder vidt i stil, men bibeholder en velkendt karakter. Musikken er poppet med referencer til reggae, jazz, bossa og samba, så der er altså hentet en god portion af den Sydamerikanske lyd. Selvom der er hentet inspiration fra mange genrer, er udtrykket stadig nordisk med en rund og varm vokal, trods de percussive melodier ... Musikere og produktion er der absolut intet at sætte en finger på, men det forventer man heller ikke når man læser i coveret og ser paraden af danske topmusikere der har været inde over. Ingen nævnt, ingen glemt. Generelt er pladen meget velskrevet og velkomponeret" 
Lydtapet, 2013-11-01
 Albummet hedder ”Nærmeste Solopgang” og er på dansk. Bagmanden hedder Stig Skovlind og han debuterer nu med sit allerførste album, på dansk. Dog har Stig tidligere udgivet engelske albums i form af ”Coffee & Love” (2004) og ” Breaking News from the Coffeeshop” (1996), men nu ville han prøve grænser med det danske sprog. Repertoiret siger ca. 200 Koda-registrerede sange og en masse koncerter med festorkesteret Beverly Hills Orchestra og funkbandet Tonight.
Nærmest Solopgang er indspillet i Sund Sound Recording Studio og udkom på Giant Sheep Music den 2. oktober 2013.
Ved en hurtig gennemlytning af de 12 danske sange kan jeg godt mærke hvor jeg er på vej hen. Dansktop-materiale som P4 er bedst til og det er også her Stig Skovlind prøver at indsætte alle sine sejl. Sange om Vesterbro, kaffe og kærlighed flyder ud mellem hverdagens sysler og daglige beslutninger. Titelmelodien ”Nærmeste solopgang” passer godt til årstiden lige pt (Februar). Teksten om de tågetriste gader og kolde natter bliver fremført med latinoinspireret rytmer som sikkert stammer fra Stig´s Atlanterhavs rejse til sydamerika. Et dejligt nummer jeg straks faldt for hedder ”For Altid , For Altid” og er en melodisk sang med masser af pathos. Mon sangen handler om Stig´s passionerede kærlighed til musikken?
Hele albummet er desværre ikke af samme kvalitet hvor sange som Sjælen, Shanghai og Stjerner på Tapetet falder ud, selv efter de første 5 gennemlytninger. Nødbus har også denne ærlige, danske klang og følelse som hele albummet emmer af. Budskabet er til at forstå fra en mand der har tænkt meget over livet og givet sit eget til musikken.
Men højdespringeren på hele albummet, efter min optik, hedder ”Lommerne Fulde”. Der er noget dybt og inderligt i sangens omkvæd eller passage, om du vil, som virkelig kan mærkes dybt inde i sjælen. Mhmmm Da da dam da deij (Lyt sangen mens du læser dette). Utroligt at sådan en lille passage med gestikulerede lyde kan gøre så meget for en sang, men her er den altså og den har ramt mig.
Stig Skovlinds første forsøg på at være både sanger og sangskriver har båret frugt i et par enkelte sange og albummet kræver dog også et par gennemlytninger. Lommerne Fulde og For Altid, For Altid er sange som jeg tror på og som jeg nyder at lytte til. Musikken skal mærkes og føles dybt inde bagved hverdagens facade og Stig Skovlind har fundet en smutvej derind. Tak. 
Musikblogger.dk (feb. 2014)
 Det positivt-livsbekræftende perspektiv på Stig Skovlinds nye plade skinner igennem som en solstråle i pladens titel – Nærmeste solopgang – og i titelsangen om en taxatur i kongens København: “Er vejen mørk, er turen lang/ til nærmeste solopgang/ svinger vi ved første lys/ kan du sige mig min ven/ er der lang vej igen?”
Den midaldrende Stig Skovlind (f. 1963) har musikalsk set været længe undervejs. Født på Nørrebro og opvokset i en familie, der var til musik og fest. Og den musikalske opvækst førte ham ind i musikkens verden. Først med ungdomsbandet Snooze, senere funkbandet Tonight og senere igen til partybandet Beverly Hills Orchestra, der gennem næsten tyve år blev Skovlinds faste arbejde. Nogle engelsksprogede plader er det også blevet til. I 1992 kom debutalbummet under navnet Busborg. Den blev fulgt op af Coffee & Love og i 2004 af Breaking News from the Coffee Shop. Og nu er så Skovlinds nye, første dansksprogede album udkommet. I mellemtiden er kunstneren blevet ‘skilt’ og har fundet en ny havn til kærligheden. Og livets tyngde og alvor har sporet ham ind på det danske sprog som det sted, hvor han bedst vil kunne sætte ord på sine erfaringer og sit liv i det hele taget.
Og som sagt får det en positiv-optimistisk valør, når Skovlind fordansker sine oplevelser og tanker. I den indlende sang “Lommerne fulde” finder man noget så sjældent som en musikalsk hensigtserklæring om, hvad musikkens og sangene skal gøre godt for: “Med lommerne fulde af drømme og sange/har jeg intet imod at gi’ et par vers/ Og synge for dem der har noget i klemme/ og dem der har fået livet på tværs/ Synge noget smukt for dem der er triste/ med skønhed og for de der ved lyden af sange/ sidder med krummende tæer til det sidste (osv.)” Skovlinds sange og musik bygger på et livsoverskud, der skal deles med dem, der har brug for det og gider at give sig tid til at lytte med. Og det kan kun anbefales.
I det fine teksthæfte, der følger med (mit eksemplar i hvert fald), kan man studere de ligefremme sangtekster, der er forfattet i et hverdagssprog, der ligger godt på tungen og ubesværet kommer til udtryk i Skovlinds bløde, lyse og maskuline stemme. Og som, når Skovlind vrider ordene lidt aftvinger sproget lidt poetisk energi som fx i den tilbageskuende sang “Dem ved siden af” om barndomslivet hjemme i boligkarreen med far, mor og familie”: “En sporvogn på Tagensvej/ ringed’ med klokken/ og vækked’ til endnu en dag/ Vi boede på fjerde til venstre/ uden udsigt til indsigt/Jeg tror jeg var tre“. Et lille snapshot fra det lukkede barndomsland, hvor poesien – “uden udsigt til indsigt” – peger ud over erindringsbilledet lukke. Og sådan er det med Stig Skovlinds sange. De er små scenerier, billeder fra for- og nutid. Fulde af stemninger og sansninger. Det er som at kigge i et gammelt familiefotoalbum.
Musikken på pladen stemmer på bedste vis overens med teksternes livsoptimistiske tilgang. Sammen med et hold yderst kompetente musikere og sangere – Steffen Qwist (gt.), Rune Harder Olesen (slagtøj), Jon Bruland (bas), Jeppe Gram (trommer), Bobo Moreno (sang) og Gry Harrit (sang), Mathias Heise (mundharpe), Lelo Nika (harmonika), Jacob Tesch (gt.), Julio Ortiz (piano), Lars M. Fischermann (trommer), Yasser M. Pino (kontrabas) og Marie Dam Jensen (sang) – har Stig Skovlind kreeret en plade, der består af 11 meget iørefaldende popmelodier, der stilistisk især henter inspiration i Caribien og Sydamerika. Det er pop med jazzfeeling, reggae-, samba-, bossanovarytmer. På den led kan pladen give mindelser om fx. Stings og Paul Simons flirterier med ikke-centraleuropæiske musikformer. Uden sammenligning iøvrigt.
Nærmeste solopgang er en plade man kun kan blive i godt humør af. Og som sådan lever pladen til fulde op til den indledende sangs målsætninger. Og den går lidt på tværs af og imod strømmen af tidstypisk musikalsk melankoli.”Livet stryger mig med håret/ smelter al melankoli/ Dine varme kys og læber/ der hvisker en fortrolig melodi” (Stjerner på tapetet). Pladen er som en velkommen vitaminindsprøjtning her i vinterens gråhed. Og jeg kan kun anbefale, at læserne vil tage den til sig, for det er en charmerende og velgørende plade Skovlind har begået, og man kan kun se frem til den næste.
Stig Skovlind. Nærmeste solopgang. Giant Sheep Music. Er udkommet – og kan bl.a. fås via Skovlinds hjemmeside. 
Capac (feb. 2014)
Temeka
Posted at 11:10h, 12 martsHi there! Such a great article, thank you!
Stig Skovlind
Posted at 12:02h, 08 augustThank you Temeka! Sorry for the late reply!!!!!!